کارکردهای اجتماعی ژانر سینمایی سامورایی از دو منظر ایدئولوژیک و آئینی-اسطورهای
نویسندگان
چکیده مقاله:
مطالعهی ژانرهای سینمایی همواره واقعیتهای ارزشمندی را در مورد جامعهی میزبان بیان میکند. از اینرو، یکی از کارکردهای اساسی هر ژانری، کارکردهای اجتماعی آن است. ژانر سامورایی یا چامبارا، از مشهورترین و معتبرترین ژانرهای غیرهالیوودی سینماست که گرچه پتانسیل پژوهشی بالایی دارد، اما هیچگاه چنان که باید مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. از سوی دیگر با عطف به شباهتهای فرهنگی ایران و ژاپن و نیز همگام با توسعهی گفتمان ژانری در کشور، تحقیق در این زمینه خالی از فایده نخواهد بود. مسألهی اصلی مقالهی حاضر این است که ژانر سامورایی چگونه با جامعهی ژاپن ارتباط برقرار میکند. هدف از طرح چنین پرسشی، آشکارسازی کارکردهای اجتماعی ژانر سامورایی است. روش انجام تحقیق توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات به دو روش مشاهدهای و کتابخانهای صورت گرفته است. همچنین رویکرد نظری آن مبتنی بر نظریهی ژانر در سینما و خاصه نگرهی معنایی-نحوی ریک آلتمن است که به موجب آن کارکردهای اجتماعی را در دو حیطهی ایدئولوژی و آیین-اسطوره میکاوند. نتیجه اینکه چامبارا در زمینهی ایدئولوژی برخلاف تصورات تقلیلگرایانه نمایانگر متنی یکدست نیست بلکه در طول چند دهه حیات خود، بهسبب تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است. جنبهی آیینی-اسطورهای چامبارا، هم ریشه در ارزشهای حاکم بر جامعهی ژاپن عصر فئودالیته دارد که عاقبت زمینهساز سقوط ژانر شد.
منابع مشابه
بنیانهای روایتِ سینمایی از منظر پروای وجود
هدف این نوشته آشکار نمودن منشاء و بنیانهای روایت سینمایی، یعنی امکانها و ضرورتهای آن، است. روایت سینمایی به مثابه رفتار انسان ریشه در ذات و نحوۀ هستی انسان دارد و ضرورتاً برآمده از ذات انسان است. در این مقاله از منظر پروای وجود، یعنی از منظر یکی از وجوه بنیادین انسان، و با راهنما قرار دادن نگرش کلی هایدگر به هستی به ماهو و هستیِ انسان و حقیقت یا ناپوشیدگی و با روشی توصیفی-تحلیلی سعی در تبیین ض...
متن کاملThe effect of cyclosporine on asymmetric antibodies and serum transforming growth factor beta1 in abortion-prone model of mice CBA/J x DBA/2
كچ ي هد فده و هقباس : ي ک ي طقس زورب للع زا اه ي ،ررکم ا لماوع تلاخد ي ژولونوم ي ک ا رد ي ن قم طققس عون ي وراد دقشاب ي س ي روپسولک ي ،ن ح لدم رد طقس شهاک بجوم ي ناو ي CBA/j×DBA/2 م ي تنآ ددرگ ي داب ي اه ي ان و راققتم TGF-β لماوع زا عت مهم يي ن گلماح تشونرس هدننک ي سررب روظنم هب رضاح هعلاطم تسا ي ات ث ي ر اس ي روپسولک ي ن م رب ي از ا ي ن تنآ عون ي داب ي س و اه ي اکوت ي ن TGF...
متن کاملThe Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad
کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...
متن کاملاسطوره و ابرقهرمان سازی سینمایی مدرن از منظر مطالعات فرهنگی
Cinematic superheroes can be considered as modern cultural and mythic phenomena whose multilayered characters enjoy various philosophical meanings like ancient myths. Diverse forms of superhero genre constitute a significant part of media culture and environment. The aim of this study is to answer how modern cinematic myths fulfill various ideological goals from the perspective of cultural stud...
متن کاملبازشناسی مفهوم و مؤلفههای بنیادین اعتماد و کارکردهای آن در روابط اجتماعی انسان از منظر قرآن
انسان موجودی اجتماعی است و در سایه تعاملات اجتماعی است که نیازهای مادی و معنویاش برآورده میشود. استحکام و دوام روابط اجتماعی به اعتماد متقابل نیاز دارد. اعتماد میزان اطمینان یا مطمئن بودن به اشخاص، افراد، الگوها، ساختارها و نقشهای اجتماعی، و در یک معنای بسیار کلی سرمنشاء ایجاد تعامل اجتماعی است. نوشته حاضر پژوهشی میانرشتهای و کاربردی بوده، با این سوال که در قرآن کریم اعتماد و ابعاد مختلف آ...
متن کاملتاریخ، جامعه، و بازنمایی کارکردهای ایدئولوژیک عکاسی در دورة قاجار: پیش و پس از مشروطه
تاریخ عکاسی در ایران تافتهای جدابافته از تاریخ این سرزمین نیست. از این رو، توجه به زمینة سیاسی و اجتماعی میتواند منظر مناسبی برای بازخوانی آن فراهم آورد. به منظور درک بهتر شرایط عکاسی در ایران در دورة قاجار (پیش و پس از مشروطه) و نقش این رسانة نوپا در فضای آن دوران، نگارندگان دریچة «گفتمان» را به روی تاریخ عکاسی در ایران میگشایند تا به این سؤال پاسخ دهند که چه گفتمانی و چگونه در این دوره ص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 24 شماره 4
صفحات 43- 54
تاریخ انتشار 2020-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023